دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

خضریان چرخه نخبگان باید اصلاح شود

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس گفت: چرخه گردش نخبگان در کشور باید اصلاح شود، این اقدام نه از سوی مردم بلکه باید از سوی نخبگان صورت گیرید، نظریه پردازی در فضای غیرواقعی و انتقاد از حکومت در همه شرایط رفتار درستی نیست، علاوه بر این نخبگان در زمانی که رای مردم همسو با آن‌ها نباشد نباید آن‌ها را تمسخر کنند. این فرایند باید تغییر پیدا کند.


به گزارش ایسنا، علی خضریان روز دوشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۲ در نشست مشارکت شهروندان در انتخابات و چالش‌های آن که در کانون وکلای دادگستری برگزار شد، با اشاره به چالش‌های مشارکت در انتخابات و نقش نخبگان در این حوزه اظهار کرد: زمانی که  در مورد مردم سالاری دینی صحبت می‌کنیم، بدین معنی است که ایمان به مردم در نظام جمهوری اسلامی نهادینه است.


وی یادآور شد: در آغاز پیروزی انقلاب با وجود حد بالای مقبولیت‌ امام راحل در میان مردم، ایشان می‌توانستند به جای جمهوری اسلامی از حکومت اسلامی رونمایی کنند و پذیرش اجتماعی نیز داشت، اما حضرت امام برای نقش مردم ارزش قائل بودند. کسانی که این برهه تاریخی را تجربه کردند و یا جامعه شناسی سیاسی این تاریخ آشنا هستند، بر نقش کلیدی امام راحل تاکید دارند،


وی با بیان این‌که «در حوزه احراز صلاحیت مشارکت یکی از پایه‌های انتخابات است»، عنوان کرد: مدل کاریکاتوری که “http://isna.ir/xdQnTW”>دکتر زیبا کلام از احراز صلاحیت قاتلین، دزدان و سایر خلافکاران برای انتخابات عنوان کردند، در هیچ کشوری و حتی کشورهای لیبرال نیز امکان بروز ندارد.


این نماینده مجلس با بیان این‌که «احراز صاحیت تنها عامل مشارکت نیست»، عنوان کرد: در انتخابات دوم شورای شهر  احراز صلاحیت بر عهده مجلس ششم بود و تصاویر افراد با کروات نیز در سطح شهر قرار گرفت و برگزار کننده انتخابات نیز دولت خاتمی بود و علی‌القاعده همه شرایط برای حضور مشارکت بالا فراهم بود اما میزان مشارکت به ۱۳ درصد رسید که پایین‌ترین میزان مشارکت بوده است.


وی خاطرنشان کرد: مشارکت سیاسی سه سطح دارد؛ سطح حکومت؛ احراز صلاحیت و مردمسالاری، سطح نخبگان و سطح مردم است، احزاب نیز در سطح نخبگان قابل بررسی است.


وی در بیان نقدی درباره بخش نخبگانی اظهار کرد: در سطح نخبگان باید به عدم مسولیت‌پذیری این بخش  اشاره کرد، نخبگان در خصوص کم کارکردی و بدکارکردی هیچ مسئولیتی قبول نمی‌کنند.به طور مثال دکتر زیبا کلام با سفر به تمام نقاط ایران اقدامات فراوانی برای تبلیغ و جمع‌آوری  دولت روحانی انجام داد اما  مسولیت نسبت به برخی از عملکردهای اشتباه  ندارند و تنها به نقطه قوت و  بالندگی آن توجهی دارند. کم کارکردی و بی کارکردی دولت قبل را کسی قبول گردن نمی‌گیرد، در حوزه حیف میل مالی صحبت‌های زیاد و نقدهای فراوانی مطرح شده  اما در حوزه حیف‌ میل‌ها کسی حرفی نمی‌زند.


خضریان در بیان مثالی دیگر ادامه داد: زمانی که فردی از جریان‌های سیاسی همسو با دولت گذشته  همسر خود را می کشد، با این حال نخبگان و جریان سیاسی به جای  دفاع از حقوق این زن، موضوع را به استخدام  پرستو تقلیل می‌دهند، این رفتار متناقض  باعث کاهش مشارکت می‌شود.


وی با اشاره به نقش نخبگان در ارتباط میان حاکمیت و مردم هم گفت: اعتماد  میان مردم و حکومت توسط  نخبگان ‌می‌تواند تنظیم شود و این موضوع می‌تواند در مشارکت تاثیر پذیر باشد.


وی افزود: نخبگان در فضای سیاسی با یک خوانش رادیکال از مردم به حکومت و از حکومت به مردم باعث ایجاد فضای نامناسبی شده‌اند؛ به طور مثال یک نفر در کنسرت حرکت بدی میزند که با تحلیل در رسانه‌های خود از جامعه بدگویی می‌کنند و از طرفی دیگر یک حرکت نامناسب  حکومت را بین مردم چنان بد جلو می‌دهد و همه فعالیت آن‌ها را تحت الشعاع قرار می دهد و در نهایت باعث بی‌اعتمادی به حاکمیت و مردم می‌شوند، به طور مثال در راهپیمایی غدیر که مبتنی بر شادی و جشن بود، رسانه‌های اصلاح طلب می‌توانستند این  جشن را پررنگ کنند، اما تبدیل به بدگویی از مردم شد.


عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس با بیان این‌که «کسانی که می‌خواهند در قانون باشند، باید به ازای قدرتی که حکومت به آن‌ها  می‌دهد، اعتماد حاکمیت را جلب کنند»، بیان کرد: باید اعتماد میان مردم و حکومت را افزایش داد و آن را ترمیم کنند اگر می‌خواهیم جلو برویم، یکی از راه‌ها همین است.


وی ادامه داد: بخشی دیگر از تلاش جمعی نخبگان باید در مسیر رفع سیاست‌ورزی فامیلی باشد، مرامنامه شایستگی کجا تعریف می‌شود باید مبنای شکل‌گیری لیست انتخاباتی باشد، اگر این مرامنامه وجود داشت به دلیل نسبت فامیلی با آقایی در دولت گذشته، فردی وزیر نمی‌شد. مردم توزیع مناسب را در دولت‌های بررسی می‌کنند، این رفتار را با رفتار مقام معظم رهبری مقایسه کنید، ایشان فعالیت خویشاوندان خود را از مناسب دولتی منع کردند.

منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روز

بیشتر بخوانیم دستگاه تصفیه آب
بیشتر بخوانیمروش‌های انتخاب و خرید نهال‌های سالم برای باغبانی