دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

امیدواری گلستانی ها از استقبال سرمایه گذاران برای ساخت پتروشیمی

گرگان – ایرنا – وعده سرمایه‌گذاری و تزریق نقدینگی شرکت‌های دولتی در مسیر اجرای طرح ساخت مجتمع پتروشیمی، لبخند رضایت را بر لبان ساکنان گلستان از جمله ۹۷ هزار سهامدار این پروژه نشاند و امید آن‌ها را برای تحقق کامل وعده سفر اسفند پارسال رییس جمهور به استان برای آغاز عملیات اجرایی این طرح بیشتر کرد.


به گزارش ایرنا، با پیگیری مستمر مدیران گلستان و ابلاغ مصوبات سفر رییس جمهور به وزارت‌خانه ها، در بازه زمانی کمتر از ۲ ماه پس از سفر آیت الله سید ابراهیم رییسی، گره بسیاری از مشکلات دیرین استان از جمله لایروبی خلیج گرگان، طرح طبیعت گردی آشوراده و ساخت پتروشیمی گلستان در حال گشوده شدن است.


سال ۱۳۸۵ و در سفر وزیر نفت وقت به گلستان ساخت یک واحد پتروشیمی در شمال گرگان آغاز شد تا مطالبه قدیمی اهالی استان برای برخورداری از یک واحد تولیدی بزرگ رنگ واقعیت به‌خود بگیرد.


بر اساس طرح اولیه قرار بود بخشی از سرمایه موردنیاز این طرح از طریق فروش سهام به مردم تامین شود که در این راستا ۹۷ هزار نفر از اهالی گلستان با خرید سهام این پتروشیمی تلاش کردند علاوه بر کسب سود و منفعت از راه سرمایه گذاری در این واحد، سرعت بهره برداری و افتتاح پتروشیمی گرگان و ایجاد هزاران شغل مستقیم را شتاب بخشند اما با گذشت بیش از ۱۵ سال تاکنون اتفاقی در این زمینه رخ نداد.


در سفر اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان ، آیت الله رییسی قول داد از همه توان و ظرفیت دولت برای اجرای این پروژه و حل مشکلات آن استفاده کند که گویا این تلاش های جهادی مستمر در حال به ثمر نشستن است.


در هقته های اخیر و با پیگیری مدیران گلستان نمایندگان ۶ شرکت سرمایه گذار زیر مجموعه شرکت نفت وارد گلستان شدند تا با بررسی میدانی و مطالعه مستندات مجتمع پتروشیمی گلستان،  یک یا چند شرکت به عنوان سرمایه‌گذار این طرح انتخاب شود.


تاکید رییس جمهور بر راه اندازی پتروشیمی 


در همین پیوند ، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت: سفر سال گذشته آیت الله رییسی به گلستان بیش از ۱۰۰ مصوبه با اعتباری در حدود ۲۶۰ هزار میلیارد ریال داشت که یکی از مهمترین آن ها حل مشکلات راه‌اندازی پتروشیمی و تلاش برای عملیاتی شدن این واحد صنعتی بود.


 غلامرضا منتظری اظهارداشت : با تاکید رییس جمهور، وزرات نفت مکلف شد چند سرمایه گذار را از شرکت های هلدینگ زیر مجموعه خود معرفی کند تا زمینه آغاز به کار این پروژه فراهم گردد.


وی بیان کرد : بر اساس برآورد و نظر کارشناسان، پتروشیمی گلستان می تواند با تولید اوره و آمونیاک، بازار این محصولات در داخل و حتی خارج کشور را در دست بگیرد که این موضوعات پس از انتخاب سرمایه گذار اصلی قابل مشورت و بازنگری است.


گلستانی ها منتظر خبر خوشی برای پتروشیمی باشند


عضو کمیسیون انرژی و دیگر نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم گفت : پس از سفر رییس جمهور به گلستان، اتفاقات مناسبی در خصوص پتروشیمی در جریان است.


 رمضانعلی سنگدوینی از مردم گلستان خواست چند هفته منتظر بمانند تا خبر نهایی در مورد سرنوشت این واحد بزرگ صنعتی اطلاع رسانی شود.


ورود ۶ هلدینگ بزرگ سرمایه گذاری 


رییس کل دادگستری گلستان هم با اشاره به سفر رییس جمهور به استان گفت: پس از حل مشکلات حقوقی این مجتمع ،۶ هلدینگ بزرگ سرمایه گذاری حوزه پتروشیمی به همراه گروه کارشناسی شرکت صنایع پتروشیمی ایران به گلستان سفر کردند.


امیدواری گلستانی‌ها از استقبال سرمایه‌گذاران برای ساخت پتروشیمی استان


حیدر آسیابی افزود: در نشست نمایندگان این هلدینگ ها و دادستان مرکز استان، بازپرس پرونده و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار، ابعاد حقوقی و قضایی پرونده مجتمع پتروشیمی گلستان بررسی و شفاف سازی شد.


خبرنگار ایرنا کسب اطلاع کرده که برخی از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری کشور مانند تاپیکو، پاسارگارد، شستان و صبا انرژی از جمله شرکت های علاقه مند به سرمایه گذاری در این پروژه مهم اقتصادی استان گلستان هستند.


گلستان به عنوان استانی منحصر به فرد از لحاظ تنوع قومیتی و اقلیمی با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل منحصر به فرد و به عنوان یکی از ۱۰ استان برتر کشور از نظر توانمندی در گوشه‌ای از رینگ توسعه قرار گرفته است.


سهامداران پتروشیمی گلستان امیدوارند در هفته ها و ماه های آینده شاهد اتفاقات اجرایی بیشتر در خصوص این پروژه باشند.


پیشرفت کنونی این مجتمع پتروشیمی تاکنون ۲۰ درصد اعلام شده است.


گلستان بیش از هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی در بخش صنعت و صنایع تبدیلی کشاورزی دارد که ۹۷ درصد آن را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد.


این  استان شمال کشور ۲۴ شهرک، ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی (شهرک هزار هکتاری اترک) با مساحت ۲ هزار و ۴۱ هکتار دارد.


اقتصاد اصلی ساکنان استان ۲ میلیون نفری گلستان بر پایه کشاورزی استوار است.



آخرین بروزرسانی سایت: 1400-12-18 19:40