ورود قوه قضاییه به برخورد با عروسکهای موهن با استقبال روبهرو شده است.
به گزارش خبرآنلاین، این عروسکها که اخیراً جنجال زیادی به پا کردهاند، “https://www.khabaronline.ir/news/2128282/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%B9%D8%B1%D9%88%D8%B3%DA%A9-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%88%D9%87%D9%86″>عروسکهای فیجت ضد استرسی با نامهای «مرتضی» و «مرضیه» هستند. این عروسکها معمولاً به شکل حیواناتی مانند گوریل بدنساز، میمون یا خوک طراحی شدهاند و به عنوان ابزاری برای کاهش استرس (مثلاً فشردن یا کتک زدن) تبلیغ میشوند.
دلیل توهینآمیز بودن:
⦁ نام «مرتضی» لقب امام علی (ع) و «مرضیه» لقب حضرت فاطمه (س) است.
⦁ استفاده از این نامهای مقدس برای عروسکهایی با شکل حیوانات نجس یا نماد تحقیر (مانند خوک، میمون و گوریل) و برای کتک خوردن یا له شدن، از نظر کاربران و مقامات توهین به مقدسات شیعه تلقی شده است.
⦁ این عروسکها در آستانه ایام فاطمیه عرضه شدند که حساسیت مذهبی را افزایش داد.
ایسنا نوشت: این عروسکها در پلتفرمهای آنلاین مثل دیجیکالا، باسلام و اینستاگرام عرضه میشوند و عناوینی مثل «عروسک کتکخور» یا «فیجت گوریل شنی» دارند. فروشندگان مدعیاند این محصولات برای کاهش استرس مفیدند، اما توجهی به بار معنایی مذهبی نامها ندارند.
واکنشها و اعتراضات:
⦁ کاربران در شبکههای اجتماعی کارزارهایی را برای برخورد قانونی به راه انداختند و هزاران نفر طومار امضا کردند.
⦁ دادستانی تهران دستور داد عوامل پشتصحنه تولید، توزیع و تبلیغ این عروسکها شناسایی و پرونده آنها به قوه قضاییه ارجاع شود. مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد بیشتر فروشندگان اطلاعی از ماهیت این محصولات ندارند، اما باید جریان پشت آن پیگیری شود.
۴۷۴۷